ישנם מספר כללי אכילה חשובים לשמירה על הישגי הניתוח: 

תכנון וסידור ארוחות קטנות בתדירות גבוהה במהלך היום )6-4 ארוחות ליום, בהתאם לשלב(  
אכילה איטית ולעיסה טובה של המזון  
הקפדה על אכילת חלבונים בכמות מספקת (60 גר' ליום לפחות) 
הקפדה על אכילה מאוזנת תוך הפחתה ככל האפשר של מזונות נוזליים ופריכים עם צפיפות קלוריות גבוהה כדוג' מילקשייק, גלידות שמנת, פיצוחים, עוגות ועוגיות  
הפרדת אוכל משתיה, רצוי לשתות 15 דקות לפני הארוחה ו/או חצי שעה לאחריה  
הפסקת אכילה עם הרגשת תחושת מלאות  
הימנעות משתייה מוגזת וממותקת 
הימנעות ממזונות בעלי סיכון ליצירת פיטובזוארים: אפרסמון וציפת פרי הדר  
נטילת תוספי תזונה מותאמים לכל החיים 

 

אכילת חלבון: 

מחסור בחלבון נצפה בדרך כלל 6-3 חודשים לאחר הניתוח וקשור בעלית אחוזי אשפוז. הסימניםהיכולים לרמז על מחסור בחלבון הינם נשירת שיער, בצקות ברגליים וירידה במסת הגוף הכחוש (שריר ושלד)   

צריכה של חלבונים ופעילות גופנית, תורמות לשמירה על מסת הגוף הכחוש החשובה לירידה איכותית במשקל לשמירה על הישגי הניתוח בטווח הרחוק. 

הסיבות לצריכת כמות חלבונים נמוכה יחסית לאחר הניתוח הבריאטרי: 

קושי לאכול נפח גדול בארוחה בודדת 
קושי לאכול כמות גדולה של מזון ביממה (אכילה של מספר ארוחות מועט, בגלל תחושת שובע) 
תכנון לקוי של הרכב אבות מזון בארוחה 
אי סבילות למזונות עשירים בחלבונים כגון בשר אדום, עוף, ביצים, דגים. 

על מנת להגיע לכמות החלבון המספקת ליום יש להקפיד על אכילת 4-6 ארוחות ביום, בדגש על חלבון (ביצים, גבינות, מוצרי בשר, קיטניות, דגים) 

 

אכילת פחמימות: 

אין הנחיות או המלצות ספציפיות לגבי צריכת פחמימות לאחר ניתוח בריאטרי.  

לאחר כחודש מהניתוח אפשר לשלב פחמימות מלאות עשירות בסיבים תזונתיים. חשוב לזכור שהפחמימה "תופסת מקום" במקום בקיבה שכן הרכב הארוחה המומלץ הוא קודם אכילה של חלבון וירק ולאחר מכן הפחמימה. 

בסמוך לניתוח ישנו קושי בסבילות למזונות כגון לחם, אורז, פחמימות במרקם בצקי ופסטה, המתבטאת בהרגשת כבדות, כאב , פליטות או הקאות.  

מומלץ להימנע מפחמימות פשוטות וסוכרים , בכמות גדולה בגלל אפשרות של תסמונת ההצפה (הגעה של סוכר למעי וספיגתו המהירה במובילה להיפוגלוקמיה) וכן צמצום צריכת הקלוריות הריקות על מנת לאפשר ירידה או שמירה על המשקל. 

 

אכילה של שומן 

ההמלצה לאכילת שומן לאחר ניתוח בריאטרי היא כלשאר האוכלוסיה- הגברת שומן בלתי רווי (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים וזרעים למינהם) והפחתת שומן רווי (חמאה, מרגרינה, מאפים, בשר שמן או מוצרי חלה עשירים בשומן) וכמובן הפחתה של אוכל מטוגן. 

בניתוחים המערבים תת ספיגה ובמצב של תת ספיגה משמעותי (בעיקר בניתוחי מעקף בהשקה אחת), תתכן תת ספיגה של שומן. 

הדבר יתבטא בשלשולים שומניים (הצואה צפה וקשה לניקוי). 

במקרים אלו יש להתייעץ עם דיאטנית מהתחום, שכן, הימנעות משומן בתפריט עלולה להביא לשינויים הורנואלים ולחסרים בויטמינים מסיסי שומן. 

במקרים קיצוניים, יש לקחת תוספים של ויטמיןA, E, K. 

 

תזונה בחודש הראשון לניתוח 

בחודש הראשון הינה התקדמות לפי הדיאטה הרב שלבית. 

השלב הראשוני של האכילה נמשך חודש עד חודשיים לאחר הניתוח ובו ישנה התקדמות הדרגתית במרקמים, החל מתזונה נוזלית צלולה המתחילה לרוב תוך 24 שעות לאחר הניתוח, דרך נוזלים מלאים, מרקם דייסתי ומרקם רך וכלה בכלכלה מאוזנת ומגוונת במרקם רגיל המכילה גם סיבים תזונתיים  

קיימת שונות רבה בהתקדמות האכילה בין המנותחים, בהתאם לסוג הניתוח ולרגישות האישית.  

ביום-יומים הראשונים ממולצת דיאטת "נוזלים צלולים" בה ניתן לצרוך מגוון נוזלים צלולים בטמפרטורת החדר. חשוב לשתות לאט, בלגימות קטנות, רבע עד חצי כוס בכל פעם להימנע משכיבה לאחר השתיה. חשובה שתייה מספקת של כ – 8 כוסות ליום לפחות במטרה למנוע התייבשות.  

בימים 7-3 ,ניתן לעבור לדיאטת "נוזלים מלאים", הכוללת מוצרי חלב (פרה/ עזים) ניגרים ומשקה סויה. חשוב להקפיד על שתייה כל 3-2 שעות ולהקפיד על נפח של עד חצי כוס בכל מנה.  

שבוע עד שבועיים מתחילת השתייה ניתן לאכול "כלכלה טחונה – מחיתית", ראשית באוכל טחון במרקם חלק ובהמשך להתקדם בהדרגה למרקם פחות אחיד, ובכמויות הנעות מכפיות ספורות ועד לנפח של כוס. 

בשלב זה ניתן לצרוך גבינות, מגוון מנות בשריות טחונות, רסק ירקות/פירות קלופים, דייסות וממרחים.

החל משלב זה חשוב להפריד שתיית נוזלים מהאכילה, ניתן לשתות רבע עד חצי שעה לפני האכילה וכחצי שעה לאחריה. 

"כלכלה רכה" אפשרית כשבועים מתחילת השתייה, בה ניתן לכלול קציצות, ביצה מקושקשת, תפוחי אדמה וירקות מבושלים, פירות טריים רכים ללא קליפה ולהוסיף מוצרי דגן במרקם יבש כגון קרקרים או פתית. ה"התקדמות לכלכלה רגילה" אפשרית כחודש מתחילת